Een paar gebruikers vragen

Een paar gebruikers vragen

Berichtdoor Robin » di 24 maart 2009, 19:28

Het trainen met de BerkelBike gaat nog steeds erg goed. Sinds deze week zit ik in mijn trainingsschema op drie maal dertig minuten. Ik merk dat ik sterker word (helaas mijn spasmen ook). Over het algemeen voel ik mij nu beter dan een aantal maanden geleden. Ik voel mij sterker en heb het idee dat de BerkelBike daar een grote rol in speelt. Ook merk ik dat mijn weerstand veel beter is dan vorig jaar.

Nog steeds vind ik het moeilijk om precies te merken wat mijn benen doen en wat welke spiergroep doet. Omdat ik mijn benen niet voel moet ik er vanuit gaan dat alles goed werkt als ik aan het fietsen ben maar een echte controle heb ik daar niet op. Ik zou het prettig vinden om een keer te laten zien hoe het gaat om van een deskundig iemand te horen of het goed gaat. Is hier een mogelijkheid voor?

Verder heb ik nog een paar punten:

* De onderste ketting van mijn fiets hangt erg slap. Hoort dit?
* Aan het begin van een training zit er zoveel spanning in mijn benen dat ze door blijven fietsen als ik mijn armen stil houd. Dit is als ik een tijdje aan het trainen ben niet meer zo, maar wel weer als ik de impulsen ophoog. Is dit wel goed?
* In mijn trainingsschema staat ook een alternatief schema(3*30/4*20). Mag ik hier in afwisselen of moet ik in één schema blijven?
* Ik houd mijn trainingen bij op papier tot nu toe. Hoe kom ik op de trainingswebsite?
* En een vraag met betrekking tot mijn nageslacht: Is er effect van de electrische impulsen op mijn zaadproductie?
Robin

Re: Een paar gebruikers vragen

Berichtdoor Rik » di 24 maart 2009, 20:43

Hallo Robin,

Fijn om te horen dat het trainen zo lekker gaat.

Je hebt een hele rits vragen:

1 aan de gele lichtjes op de Impulsbox (=stimulatiekastje) kun je zien of er stroom door de spier heen gaat. Er worden 6 spieren gestimuleerd. Je bovenbeenspier aan de voorkant (quadriceps), aan de achterkant (hamstrings) en je bilspier. Iedere spier heeft zijn eigen gele lampje. Als het lampje gaat branden gaat er stroom door de spier en trekt de spier samen. Als alle 6 lampjes branden gaat het goed. Je schrijft verder in je email dat je benen zonder hulp van je armen op de stroom kunnen fietsen. Dat is praktisch onmogelijk als er een spier niet mee doet. Dan krijg je namelijk een doodpunt in je beweging.

2 de onderste ketting moet slap hangen. De extra ruimte in de ketting is nodig om een bocht te kunnen maken. Het tandwiel van de benen blijft in een vlak en het onderste tandwiel van het wiel gaat in de stuurrichting. Dat is een van de unieke dingen van de BerkelBike. De kunststof geleiders houden de ketting op de tandwielen terwijl tussen de geleiders de kettingslap hangt.

3 Doordat je nu een tijdje aan het trainen bent raken je been- en bilspieren beter getraind. Hierdoor komt er meer kracht uit als ze gestimuleerd worden. In het begin merkte je alleen dat je armen het lichter kregen als je de stimulatie aanzette. Nu zijn ze zo sterk dat ze soms ondanks de weerstand op de Tacx trainer zelf kunnen fietsen. Iedere keer als je de stimulatie verhoogd (op de groen plus drukt) dan worden de stroom pulsen sterker en bereiken ze diepere spiervezels. Tot dat die vermoeid raken leveren ze veel kracht/vermogen.

4 Het alternatief wat in je trainingsschema staat is gelijkwaardig aan het origineel. Met andere woorden je mag ze per week wisselen.

5 Er is nog geen geautomatiseerde trainingswebsite. Je moet het nu nog met de hand bijhouden.

6 Elektrische stimulatie voor het fietsen heeft geen negatieve gevolgen voor de zaadproductie. Sterker nog er bestaat een techniek die Elektro-ejaculatie heet. Hierbij wordt rectaal een bolvormige elektroden ingebracht en door middel van elektrische stimulatie een ejaculatie opgewekt. Dit wordt bij mensen met een dwarslaesie soms toegepast bij een kinderwens. Tot nu toe zijn er geen kinderen die licht geven uitgekomen ;-)
Misschien ook aardig om te weten is dat een BerkelBike Impuls gebruiker mij melden dat hij merkte dat zijn potentie beter werd door het fietsen.

Alle vragen, opmerkingen en toevoegingen die mijn antwoorden oproepen lees ik graag.

Met vriendelijke groet,
Rik Berkelmans
Rik
Beheerder

Berichtdoor Robin » wo 25 maart 2009, 13:55

Dank voor je reactie Rik,

Er stond nog een vraag in mijn mail namelijk of het mogelijk is om een keer een deskundig iemand te laten kijken naar het fietsen. Er staat in de beginbrief dat er een aantal bezoeken aan de st maartenskliniek bij het onderzoek horen. Wordt er dan ook naar het fietsen gekeken? Ik vind bijv. dat mijn benen nog steeds erg naar buiten staan tijdens het fietsen en zou het een prettig gevoel vinden als er iemand een keer mijn trainingssessie zou bekijken. Ik weet niet of dit in de mogelijkheden ligt of dat ik ervan uit moet gaan dat alles goed verloopt.

Groet,

Robin
Robin

Berichtdoor Rik » wo 25 maart 2009, 15:06

Hallo Robin,

Antwoord 1 ging over die vraag. In je eerste berichtje gaf je aan dat je vooral niet wist of al je spieren goed meededen. Dat is dus eenvoudig te zien aan de lampjes. Ook een "deskundig" iemand zal gewoon naar die gele lampjes/ledjes kijken.
Als je toch graag hebt dat er iemand naar kijkt, bijvoorbeeld naar de positie van de benen, dan kan dat. Dat kan sowieso in Nijmegen. Ik heb echter nog net even met de POM gebeld en Bart Pijpers moet binnenkort toch weer naar het RC Amsterdam. Dus je kunt ook met Bart in het RCA afspreken.

Je mag me trouwens ook altijd een filmpje mailen. Dan kan ik kijken of ik het goed gaat en als het op de website mag bij de gebruikers is het ook leuk voor andere om een indruk te krijgen. Kijk bijvoorbeeld maar eens in de gebruikerslijst bij Sabine of Jos. Jos laat zien hoe hij zijn benen in de beensteunen zet.

Laat maar weten wat je wilt.

Groet,
Rik
Rik
Beheerder

Keer terug naar Klik hier voor het Nederlandstalige forum over de BerkelBike